
Marie McGonagle,

Law Faculty, NUI, Galway.

Recent Developments in
Defamation Law

Volume 1 | Issue 1 | Winter 2005/6 7

he law of defamation in Ireland is still governed
by common law and the Defamation Act 1961.
At the time of writing, the promised new
defamation bill to update Irish defamation laws
and bring them into line with their European
counterparts has not yet been introduced but is
believed to be imminent.

Key developments in defamation law in the
period under review (January–September 2005)
stem primarily, therefore, not from legislation
but from case law, particularly two decisions of
the European Court of Human Rights. The first,
chronologically, was Steel and Morris v UK (the
so-called McLibel case).1 Judgment was
delivered in that case on  February 15, 2005 and
raised a number of issues, particularly legal aid,
the burden of proof, the position of large
corporations as plaintiffs in libel cases, and  the
level of damages. The court held unanimously
that there had been a violation of Arts 6(1) and
10 of the Convention. The second, which is of
particular interest in Ireland, as it was the first
Irish defamation case to be heard in Strasbourg,
was Independent News and Media v Ireland (the
de Rossa case).2 The European Court of Human
Rights gave judgment on June 16, 2005, in which
it found that it had not been demonstrated that
there were ineffective or inadequate safeguards
against a disproportionate award of damages,
and therefore there was no violation of Art 10. 

Meantime, at the national level, the Leas Cross
Nursing Home case (Cogley v RTÉ and Aherne
and Ors v RTÉ) is of considerable importance
and should be of great interest to both lawyers
and media.3

STEEL AND MORRIS v UK
Briefly, Steel and Morris v UK, the McLibel case,
arose from a jury award against two environmental
campaigners, who had distributed leaflets claiming
that the food from fast-food giants, McDonald’s,
was unhealthy. The defendants were refused legal
aid and defended themselves in the long-running
trial and appeal.4 The European Court of Human
Rights found in their favour in relation to the denial
of legal aid. It noted that the two did not choose to
commence proceedings but rather “acted as
defendants to protect their right to freedom of
expression, a right accorded considerable
importance under the Convention.”5 It noted also
the financial consequences for them and the length
and complexity of the case against them,
concluding that the denial of legal aid deprived
them of the opportunity to present their case
effectively and led to “an unacceptable inequality
of arms with McDonald’s”.6 On that basis, the
court found, there was a violation of Art 6.1 of the
Convention.

In relation to Art 10 and freedom of
expression, the central issue was whether the
interference with their rights was necessary in a
democratic society. Consistent with its own
previous jurisprudence, the court observed that
in a campaigning leaflet a certain degree of
hyperbole and exaggeration is to be expected
and tolerated.7 There was a strong public
interest, the court said, “in enabling such
groups and individuals outside the mainstream
to contribute to the public debate”.8 In relation
to the burden of proof, the court recalled that in

1 App No 68416/01.
2 App No 55120/00.
3 High Court, Clarke, J, June 8, 2005.
4 The whole episode began with the distribution of the pamphlet in 1984, some six years before the de Rossa case (below). The court case was
the longest-running case in English legal history, running for 313 days of testimony, preceded by 28 interlocutory applications. There were eight
weeks of closing speeches and six months of deliberation, 40,000 pages of documentary evidence, and 130 oral witnesses. The legal battle had
lasted some nine and a half years, with a trial period of two and a half years, and a 23 day appeal. Court judgments ran to 1,100 pages (see
paras 18, 19, 30, 49, 63). Yet, for all that, it ended without causing the major upset to UK defamation laws that had been expected.
5 At para 63.
6 At para 72.
7 At para 90.
8 At para 89.

T

Art2  1/9/06  3:14 PM  Page 7



McVicar v UK,9 it had held that it was not in principle
incompatible with Art 10 to place “the onus of proving
to the civil standard the truth of defamatory
statements” on the defendant.10 While the limits of
acceptable criticism are wider in the case of large
public companies and the businessmen and women
who manage them, if a State decides to provide a
remedy for them it is essential “in order to safeguard
the countervailing interests in free expression and
open debate, that a measure of procedural fairness and
equality of arms is provided for.”11 Given the enormity
and complexity of proving the truth in the
circumstances of the case, the court did not consider
that the correct balance had been struck between the
need to protect the applicants’ rights to freedom of
expression and McDonald’s rights and reputation.12 A
similar view was taken of the level of damages
awarded by the English court. Given the modest
resources of the two applicants and the fact that they
were pursued by a large corporation which had not
established any financial loss, the award of damages
(£36,000 and £40,000, respectively) against Steel and
Morris was disproportionate to the legitimate aim
pursued.13

The case is authority, therefore, for the proposition
that in complex cases, where the capacity of the
litigants, especially defendants, is inadequate to
enable them to present their case to the court with an
equality of arms, legal aid should be available. The
case is not authority for a general proposition that
legal aid be available routinely in defamation cases.
For instance, in a previous case, McVicar v UK,14 the
court had held that a journalist involved in a fairly
straightforward libel case was not automatically
entitled to legal aid. 

In the same context of a complex legal action, Steel
and Morris is authority for assessing and balancing the
requirement on the defendants to prove the truth of the
allegations made. While not automatically in breach of
the Convention, application of the presumption of
falsity in defamation law, which automatically shifts
the burden of proof onto the defendant in such complex
circumstances could amount to a violation of the right
to freedom of expression.15

INDEPENDENT NEWS AND 
MEDIA v IRELAND
The facts of Independent News and Media v Ireland (the
de Rossa case) are well known. Briefly, the case concerned
a jury award of IR£300,000 to politician Proinsias de Rossa
arising from an article published in the Sunday
Independent. An appeal to the Supreme Court in 1999 was
unsuccessful.16 The case was taken to the European Court
of Human Rights claiming that the exceptional damages
award and the absence of adequate safeguards against
disproportionate awards amounted to a violation of the
applicant’s rights to freedom of expression under Art 10 of
the European Convention on Human Rights.17 The parties
did not dispute that the award of damages was an
interference with the applicant’s freedom of expression,
that it pursued the legitimate aim of protecting Mr de
Rossa’s reputation, or that the interference was
“prescribed by law”. It was also common ground that an
award of damages following a finding of libel must be
“necessary in a democratic society” so that it must bear a
reasonable relationship of proportionality to the injury to
reputation suffered.18 Where the parties diverged was on
the question of proportionality. 

Somewhat surprisingly, the court considered that the
Tolstoy Miloslavsky judgment must be its point of
departure in examining the case.19 What follows,
therefore, is a very truncated and narrowly focused
judgment dealing solely with the two issues of safeguards
and amount of damages as they arose in the two cases.
Largely absent from the judgment is the court’s usual
recitation of its own previous jurisprudence underscoring
the centrality of freedom of expression in a democratic
society, the importance of political debate, and the role of
the media in providing a forum for such debate.20 Only in
the dissenting judgment is there a clear acceptance that
“the present case clearly involved a political debate on
matters of general interest, an area in which restrictions
on freedom of expression should be interpreted
narrowly.”21 Instead, the majority confined themselves to
reiterating their views on directions to the jury and the
proportionality of damages in Tolstoy Miloslavsky and the
distinctions that arose between the approach to those two
issues in that case and in Independent News and Media.22

Volume 1 | Issue 1 | Winter 2005/68

9 App No 46311/99, judgment of May 7, 2002, (2002) 35 EHRR 22.
10 At para 93.
11 At paras 94–95.
12 At para 95.
13 At paras 96–97.
14 Above, n 9.
15 On this point, see Eoin O’Dell, “McLibel ruling has lessons for free expression”, The Irish Times, February 24, 2005.
16 [1999] 4 IR 432.
17 The arguments advanced by the parties are set out in detail in the court’s judgment at paras 89–108. For a short account of the case
in Strasbourg and its implications for the media, see Michael Kealey, “European Court makes it a bad news day for media”, The Irish Times,
June 18, 2005.
18 At paras 109–110.
19 Tolstoy Miloslavsky v UK , Series A, No 323, judgment of July 13, 1995. While the Tolstoy case was clearly going to be central to the analysis,
it was very limiting to take it as the point of departure. Consider the contrast between this approach and that of the Court in Steel and Morris
(above).
20 Unlike the careful consideration of the status of the parties in Steel and Morris (above), the status of Mr de Rossa as a politician was not
discussed, nor was the role of newspapers in contributing to open debate on a matter of public interest.
21 Dissenting opinion of Judge Cabral Barreto, para 2. Indeed, a non-media case, Dawson and Dawson v Irish Brokers Association, unreported,
Supreme Court, February 27, 1997) is relied on without any reference to the fact that it did not involve either the media or a politician, or a
matter of political debate.  It must be acknowledged, however, that the fact that the finding of libel was not in issue, of itself narrowed to some
extent the parameters of the case in Strasbourg. Notwithstanding that, the judgment is exceptionally narrow. 
22 The court’s judgment includes paras 48–55 of the Tolstoy judgment.

Art2  1/9/06  3:14 PM  Page 8



Not only does the court take a very narrow approach,
it asserts its own authority only to the extent of declaring
that any uncertainty in the assessment of libel damages
must be kept to a minimum23 and that a general finding
that an award of damages is “unusual” is sufficient to
prompt its review of the adequacy and effectiveness of
the domestic safeguards against disproportionate
awards.24 Its concern is whether, having regard to the
entire proceedings, the protection against
disproportionate awards sufficed, and not with the
particular measures adopted to ensure that.25 Otherwise,
it considers only points of distinction between the
present case and Tolstoy, concluding somewhat vaguely
that the trial judge’s directions to the jury in de Rossa
“can be considered to have given somewhat more
specific guidance to the jury” than those in Tolstoy, and
that the appellate review by the Supreme Court, with its
requirement of proportionality, was also one of the main
points of distinction between the two cases.26

The dissenting judge, on the other hand, as well as
emphasising the wider context of political debate,
criticises the majority for attaching too much
importance to the safeguards afforded by Irish law for
reviewing domestic decisions and, instead, points to
the importance not only of whether the:

“safeguards functioned properly but also whether,
despite the margin of appreciation enjoyed by the
domestic authorities, the final decision was
consistent with the principles set forth in our case-
law [i.e. the case-law of the European Court of
Human Rights”.27

Regardless of the outcome of the case, which was a
disappointment for the media, particularly since this
was the first defamation case they had taken to
Strasbourg, the judgment of the court adds little or
nothing to the existing Art 10 jurisprudence. At most it
is a gloss on the Tolstoy Miloslavsky principles and does
little to enhance the reputation of the court.

COGLEY v RTÉ, AHERNE AND ORS v RTÉ
At the national level, the Leas Cross Nursing Home case
(Cogley v RTÉ and Aherne and Ors v RTÉ) is of
particular interest to both lawyers and media for the
insights it gives into the approach the courts should
adopt in relation to the granting of interim and
interlocutory orders to restrain publication. Judgment

was given in the High Court on June 8, 2005. Both of
the proceedings related to the intention of RTÉ to
broadcast a programme in the “Prime Time
Investigates” series concerning the nursing home. The
plaintiff in the first proceedings was director of nursing
at the home, who based her claims on defamation; the
plaintiffs in the second proceedings were the owners of
the home, who based their claims on breach of
privacy.28 The proceedings were taken together since
they both related to applications for injunctions to
restrain RTÉ from broadcasting the same programme. 

This was a case where the judge specifically referred
at an early stage in his judgment to the European
Convention on Human Rights and the need to consider
its jurisprudence as well as the jurisprudence of the
courts in this jurisdiction. That need arises as a result of
the European Convention on Human Rights Act 2003.
Under the European Court’s Art 10 jurisprudence, prior
restraints which have the effect of restricting freedom of
expression must be subjected to careful scrutiny. As a
result, Clarke J held that “a court should be reluctant to
grant interim orders which would have the effect of
restraining in advance, publication in circumstances
where the intended publisher has not had an opportunity
to be heard.” If at all possible “the court should attempt
to afford the defendant at least some opportunity to put
before the court its case prior to making any form of
restraint order”.29 Where that is not possible, “the court
should have regard to the question of whether the fact (if
it be so) that there is not time to put the defendant on
notice can, in any way, be attributed to a default or delay
on the part of the plaintiff”. Such default or delay would
be “a significant factor which would lean against the
grant of an interim order”.30 A less severe delay on the
part of the plaintiff, which did not preclude the court
from affording the defendant an opportunity to be heard
but nonetheless placed him in a position where he might
be prejudiced in the presentation of his case, would also
be “a factor” to be taken into account by the court in
appropriate cases.

The question of urgency was also considered. On the
issue of delaying the broadcast for a short time, this
might be necessary to ensure that proper scrutiny be
exercised but the court “should not lightly interfere
with an intended time of broadcast or publication
without substantial reasons”.31 A longer delay amounts
to “a significant interference in both the freedom of
expression and, in cases where the issue arises, in the
public interest in the timely dealing with the matters

Volume 1 | Issue 1 | Winter 2005/6 9

23 At para 114.
24 At para 115, where it goes on to say that once a review is triggered it is immaterial how unusual the award is, the Convention provisions and
jurisprudence will apply “equivalently”.
25 At para 120. Absolute uniformity is not required among States  which remain free to choose their own measures (the Belgian Linguistic case
(judgment of February 9, 1967) and Sunday Times v UK, judgment of April 26, 1979, cited in support).
26 The nature of the Supreme Court’s review was “more robust”, the court said, than that in Tolstoy (at para 128) and the requirement of
proportionality distinguished it (at para 129). The majority was also dismissive of arguments based on the reluctance of appellate courts to
interfere with jury awards, the heavy costs implications, the fact that the Supreme Court “could not substitute its own award”, and the
cumbersome nature of the re-trial process (at paras 130–131).
27 At para 2.
28 They had not directly claimed defamation because they had not been able to view the programme until the morning of the hearing and
therefore did not know the detail of the content. In those circumstances, the question of defamation was considered by the judge in their case
also (p 6 of the typescript). The issue of privacy in the case is considered separately below.
29 At p 3 of the typescript.
30 At p 4 of the typescript.
31 At pp 4–5 of the typescript.

Art2  1/9/06  3:14 PM  Page 9



raised in the broadcast”.32 In that sense, the judge said,
the grant of an interlocutory injunction would give rise
to a significant detriment to the defendants by imposing
an appreciable delay in the time at which the material
could be broadcast.

On the matter of an injunction on the basis of
defamation, Clarke J relied on the judgment of Kelly J
in Reynolds v Malocco and Others33 that a plaintiff must
not only show that he or she “has raised a serious issue
concerning the words complained of” but also that it
must be shown “that there is no doubt that they are
defamatory”.34 It is for the defendant, therefore, to put
forward some basis which is credible and potentially
sustainable that the plaintiff might not succeed at trial.
The central question, therefore, is “whether it is clear
that the plaintiff will ultimately succeed at a trial”.
Thus the likelihood of, and not a mere intention to
plead, a defence, such as justification, qualified
privilege or “a public interest defence”, would be
relevant. The “availability and parameters” of a public
interest defence, of course, “in this jurisdiction have yet
to be clearly established”.35

Having viewed the programme and applied the above
tests to the three specific items complained of, Clarke J
concluded that it was not clear that the plaintiff in the
first proceedings would succeed. Her application for
interlocutory relief was therefore refused. 

THE TRESPASS AND PRIVACY ISSUES IN
AHERNE AND ORS v RTÉ
The second of the Leas Cross nursing home cases
(above) also raised issues of trespass and privacy. The
main contention was that the film footage for the
programme was obtained secretly in circumstances that
amounted to breach of the plaintiffs’ right to privacy,
and was unlawful as it was obtained by trespassing. The
issue of the patients’ privacy was also raised.36 The court
noted that the right to privacy in the Irish Constitution is
not absolute and must be balanced against other
competing rights, particularly freedom of expression.

The court also distinguished between the information
disclosed and the methods used to obtain it, bearing in
mind also the interlocutory nature of the proceedings.37

The main focus of the court was on the manner in which
the information had been obtained. The court referred to
a New Zealand case, TV3 Network Services Ltd v Fahy,38

which took into account, inter alia, the context and
circumstances in which the impugned methods were
used, any special public interest considerations for
broadcasting the programme, and the adequacy of
damages at trial. In the Aherne circumstances, Clarke J
found that there were issues of “very significant public
importance”,39 that inclusion of the surreptitious film
could be described as “an understandable pre-emptive
course of action”, that “legitimate public interest issues
of a very high weight are raised by this programme”,40

and if the accusations contained in the programme
turned out to be correct, damages for breach of privacy
would be small or even nominal.41

In relation to trespass, the special considerations for
the granting of an injunction affecting freedom of
expression did not apply. Instead, the ordinary
principles applied. Considering the risk of future
trespass and applying the balance of convenience test,
the court decided that RTÉ should be restrained at this
interlocutory stage from engaging in further trespass.

ISSUES RAISED IN OTHER DEFAMATION
CASES
A normal run of non-celebrity defamation cases,42 most
but not all involving libel and media defendants,
reached conclusion during the period under review.43

As usual most were settled by undisclosed amounts of
damages and apologies read in court. In January, two
nightclub bouncers settled their action against RTÉ:
O’Connor and McGeoghan v RTÉ.44 The plaintiffs had
sued over a “Prime Time” programme in 2000, which
had claimed that certain Dublin nightclubs had turned
away some members of the public on a racist basis. The
plaintiffs’ action had originally been taken in the High

Volume 1 | Issue 1 | Winter 2005/610

32 At p 5 of the typescript.
33 Unreported, High Court, Kelly J, December 11, 1998.
34 Above, n 26, at pp 6–7 of the typescript.
35 Cogley, per Clarke J, at p 9 of the typescript. In Hunter and Callaghan v Duckworth & Co Ltd & Louis Blom-Cooper (High Court, July 31, 2003),
Ó Caoimh J accepted that the “reasonable publication” type defence which emerged from the House of Lords in Reynolds v Sunday Times [1999]
4 All ER 609; [1999] 3 WLR 1010 would be a persuasive precedent and of relevance in this jurisdiction. The reasonable publication defence is
a public interest defence in the sense that it prioritises the flow of information to the public.
36 However, there was evidence before the court that RTÉ intended to protect the privacy of the patients by using a technical process known as
pixilation, and also by obtaining the consent of their families.
37 On the approach at the interlocutory stage to issues both of defamation and privacy, see especially pp 20–22 of the typescript.
38 [1999] 2 NZLR 129, which also involved secret filming.
39 At pp 19–20 of the typescript.
40 At p 24 of the typescript.
41 At p 25 of the typescript. However, the decision was not to be taken as supporting any general proposition that the ends of newsgathering
justified the means (citing TV3 Network Services Ltd v Fahy).
42 It should be noted that many of these cases are reported only in the newspapers, and even then often only in the “shorts” section, which
generally are not available in newspaper archives or on their websites.
43 Slander cases continue to be much rarer than libel. An example of a slander case during the period under review is Poole v McDonald’s, The
Irish Times, January 27, 2005. The plaintiff, a retired wholesaler who had a heart condition was awarded €14,000 for what the President of the
Circuit Court described as “a very bad slander”.  The plaintiff had fainted when wrongly accused in the defendant’s restaurant of having
smashed windows on a previous “drunken” visit, and having been repeatedly told by the manager in front of customers that he was barred as
a result. An example of a non-media libel case during the period is Tolan v Lynham and Peacock, The Irish Times, February 16, 2005. The
plaintiff had applied for planning permission but it was alleged that a letter was sent to An Bord Pleanála on Mr Lynham’s letterhead seeking
to have planning permission refused. Mr Lynham was a Fianna Fáil councillor. It was also alleged that the letter made defamatory statements
about the plaintiff and his family. The proceedings were settled and an apology read out in court.
44 The Irish Times, January 12, 2005.

Art2  1/9/06  3:14 PM  Page 10



Court, but remitted to the Circuit Court where
unlimited damages can be awarded by agreement of the
parties, no jury is present, and costs are lower. The
time period between the broadcast complained of and
the Circuit Court settlement had consequently been
very long but counsel for the second plaintiff told the
court that the time allowed for talks had been fruitful
and the matter had been settled and could be struck out
with no order for costs. 

McLoone and Sweeney v Donegal Democrat was
a case decided in Letterkenny Circuit Court after a three-
day hearing.45 The plaintiffs, Donegal county manager
and Donegal county secretary, were awarded €38,000
and €30,000 respectively. They had sought damages and
an injunction restraining the newspaper from publishing
further defamatory articles relating to alleged planning
corruption. There had been 28 articles and editorials
published in the Donegal Democrat and Donegal
People’s Press between September 2002 and January
2003. The presiding judge expressed his surprise that
the case was before him when a much higher award
could have been sought in the High Court. In response,
counsel for the plaintiffs said his clients did not want to
go to court and had given the newspaper a chance to
look into the matter; also they could have sued for each
and every article but just wanted to have their names
cleared. There have been numerous such cases down
through the years where plaintiffs have expressed their
wish in similar terms. Such cases point to the need for
more immediate remedies, as acknowledged by the Law
Reform Commission and other bodies.46

In February 2005, in Tynan v The Farmer’s Journal, a
restaurateur sued in Portlaoise Circuit Court over an
allegation published in the defendant newspaper in
November 2001 that he had used “cheap imported
beef”. The newspaper had published a retraction the
following week but the plaintiff was not happy with
it.47 He was awarded €3,500. Two things are
noteworthy about this case. First of all, it took over
three years for the case to come on for hearing at the
Circuit Court — a long time at that court level where
procedures are relatively straightforward and there is
no jury involved. Second, the newspaper had not used

the form of wording for the retraction that had been
provided by the plaintiff’s solicitors. It is common
enough practice for solicitors to request a particular
wording. However, this particular case aside,48

newspapers often complain that the form of wording
requested by plaintiffs’ solicitors is disproportionate in
what it requires the paper to admit to and that, given
the need to publish a clarification, retraction, or
apology at the earliest possible opportunity, it could
amount to an admission of liability and leave the paper
without a defence should the case proceed to court.

A case taken by a former captain in the Irish army,
Clonan v Minister for Defence,49 was struck out while at
hearing in the Circuit Court, following production by
the defence of a tape of the plaintiff speaking to another
army captain at a significant point in time. The action
arose from a memo issued by the army’s press officer
commenting on a story that had been broken by the
Sunday World in August 2001, publicising the plaintiff’s
findings in a PhD thesis of widespread bullying and
sexual harassment of female soldiers in the army. The
plaintiff claimed that the memo was libellous and had
been leaked to at least one newspaper. The incident
had taken place almost four years before the case came
on for hearing at the Circuit Court. Four years is an
unusually long period, particularly in the Circuit
Court.50 Such a period is not unusual in the High Court
where actions take on average three years to come
before judge and jury. Longer periods in the High Court
can be more easily explained by reference to the greater
complexity of the pleadings, attempts at settlement and
the need to empanel a jury. 

The issue of costs in the case of Beverly Cooper Flynn
v RTÉ continued into 2005. It was reported that Ms
Flynn, who lost her libel action against RTÉ and her
subsequent appeal to the Supreme Court, had offered
RTÉ a property valued at €500,000 and a monthly
contribution from her Dáil salary to settle her legal bill.
RTÉ was understood to have refused the offer and to be
seeking full costs.51 Agreement was reached, however,
on the issue of costs arising from the unsuccessful libel
action, Johnston v The Star taken by Government press
secretary, Mandy Johnston, in 2004.52

Volume 1 | Issue 1 | Winter 2005/6 11

45 The Irish Times, January 25, 2005. On the third day of an expected four-day hearing, counsel for the newspapers announced they would be
withdrawing their defence.
46 LRC, Report on the Civil Law of Defamation, 38/1991.
47 The paper’s deputy editor accepted in the published retraction that he had reached the “totally wrong conclusion” in his interview with the
plaintiff, and accepted that the plaintiff had never used imported beef and that to do so would be “alien to the ethos of the restaurant”. 
48 The particular circumstances of the wording in this case are not revealed in the report. The comment above, therefore, is a general one, which
relates to certain past cases in which various newspapers have been involved.
49 The Irish Times, May 31, 2005. 
50 The period of limitation in libel cases is six years, so sometimes it can be a factor that the cases are not initiated for a time after publication.
The time lapse in the High Court case of Felloni v Sunday World, The Irish Times, February 16, 2005, was two years and ten months. The case
was settled. The newspaper had denied that the article published on April 28, 2002 was defamatory of Ms Felloni.
51 The High Court Taxing Master awarded RTÉ and its chief news correspondent, Charlie Bird, €1.5 million. The Irish Times June 21, 2005, 
June 25, 2005; The Sunday Tribune, June 26, 2005.
52 High Court, February 2004; The Irish Times, July 1, 2005.

Art2  1/9/06  3:14 PM  Page 11


